Välkommen till Idre, Särna, Grövelsjön!

Hem Info Fiske Sommar Vinter Dagboken Fjällvandra

Semesterfiske vecka 25-26, 2013.

Jag bestämde redan förra året att årets två veckors sommarsemester skulle tillbringas i Idre och det skulle utövas fiske!

På lördagkvällen dök Igor upp och en del grova riktlinjer drogs upp för de närmaste 10 dagarna. Väder vind och dagsform får styra en del.

Söndag eftermiddag. Vi gör ett försök i tjärn som levererat förut. Varken spinn eller mask ger resultat...

miniabborre på bottenmete

Dagens fångst. Jag får en liten, liten abborre på bottenmete...

kaffekokning

Måndag. Vi beger oss till en liten tjärn ute i skogarna kring Idre men resultatet uteblir. Enda ljuspunkten är ett rejält napp på bottenmetet.

Trangia triangelTisdag. Vi beger oss ut i storskogen för att fiska öring och röding. En kopp kaffe och Vikabröd med rökt fläsk blir det när vi kommer fram till ett fint vatten efter en och en halv timme till fots.

Efter en stunds fiske har vi två rödingar att steka till kvällsmat. Bra start på den här fisketuren.

Snart dags för en tupplur under den uppspända tarpen.

Onsdag. Jag sov dåligt under natten och tog en extra tupplur denna dag. När jag vaknade upp hade Igor flyttat över sitt fiske till den motsatta stranden.

Snart såg jag att han hade fin fisk på, men ingen håv, för den låg kvar på min sida. Efter en lång och besvärlig drillning så landade han den här kilosöringen. Jag traskade över till andra stranden och fotade.

Av bara farten landade han en röding också.

En rejäl skvätt whisky för att fira fin fisk är på sin plats.

Öringen saltas och kryddas en smula innan den lindas in i folie för tillagning.

Rödingen tillreds på samma sätt. Rejäl middag alltså denna dag. Direkt efter middagen är det dags att packa ihop och bära in allt under tarpen för nu blir det regn. Det regnar hela natten men skiner upp igen till morgonen.Ingen av oss sover särskilt bra.

lunch.jpgTorsdag. Förmiddagens fiske är resultatlöst och det är dags att gå hemåt. Men först lagar vi till lunch. Diverse kryddiga korvar och några ägg steks. Det hela toppas med mögelost. Mycket gott. Sedan packar vi ihop och traskar hemåt.

Jag fotar varglav på hemvägen eftersom vi befinner oss i "Varglavens rike" så att säga.

Lite mat som sonen tillagat och ställt i kylen och en snabb dusch på det efter hemkomst, sedan bar det av till Storån för lite kvällsflugfiske. Vi fick några småöringar innan vi åkte hem och åt varma smörgåsar som Mia gjort iordning.

Bäckmete

Midsommarafton. Vi hann med lite bäckmete några timmar efter lunch. En liten liten bäck vi testat vid ett enda tilfälle förut när vi gick på den av en slump blev dagens utflyktsmål. Vi plockade med några småöringar och en bäckröding hem för stekning.

Midsommarstång flugfiskespecial

Midsommarstång hör till. Jag gjorde en flugfiskespecial av två spön med rullar när vi kom hem. Midsommarblomster som utsmyckning förstås!

Mia hade fixat smörgåstårta och lite bubbel som "förrätt" innan det blev dags för sill och nubbe lite senare mot kvällningen.

Midsommardagen. Trötta efter nattsudd på midsommarnatten så kom vi inte iväg på fiske förrän sent på eftermiddagen.

Igor hade ett rejält påslag av en stor öring på flötet när han vevade in för att kolla masken. I övrigt inget av värde i fiskväg att rapportera.

Söndag. Det fick bli ett besök vid Hemligtjärn. Den har levererat vid ett flertal tillfällen. Senast 1:a juni. Den här kvällen blev det inte ett liv, men vi såg två älgar. Strax före midnatt gav vi upp och åkte hem. Där hade Magnus H. anslutit. Han har inte tagit sig tid på länge att bli med och fiska men nu så.

Måndag. Vi drar ut i skogarna söder om Idre i fortsatt jakt på stor öring/röding. Växlande väder och gott humör. Vi hade rejält med fika och mat med oss så vi höll ut till sent på kvällen. Ingen av oss fick fisk.

Jag brukar vara noggrann när jag grillar korv. Hade en god läromästare i korvgrillning i min morbror Algot. När Igor grillar kan resultatet se ut så här. Den chorizon hade jag slängt, han äter med god aptit!

Tisdag. Nu började det bli hög tid för fisket att lossna. Veckans  fiske hittills var alldeles för klent för  att vi skulle vara nöjda med  resultatet.

Igor fick efter en stunds fiske en abborre på 550 gram, alltid något.

Det vakade fin fisk lite varstans här men den ville inte ha drag, spinnare eller mask. Vädret var dock varmt och gott så vi njöt  i fulla drag.

Magnus vadade ut för att rädda krok som fastnat men det var mycket djupare än det såg ut att vara från land så operationen misslyckades. Vi höll ut till ganska sent men någon mer fisk förutom några småabborrar blev det inte.

På onsdagen åkte Igor och Magnus hem till sitt igen och "fiskeveckan" kunde beskrivas som väldigt trevlig men fisket var uselt. Det blir nya tag vad det lider. Jag ska avsluta semestern med att åka på fiske i Jämtland några dagar. Jag återkommer med rapport därifrån.